Nelly van de Velden

Nelly van de Velden,  Kijken is voelen. 
50 jaar balletkostuums. 

Opening op zondag 15 juli 2018 door danser Dries van der Post. Aanvang 15.00 uur
De tentoonstelling is ook te zien op 21,22,28,29 juli en 4,5,11,12 augustus van 13.00 tot 17.00 uur.  Toegang 3,-
Op zaterdag 4 augustus om 13.00 uur zal danser Dries van der Post zich nogmaals tussen de kostuums begeven…

De IJsselsalon toont een aantal van de vele balletkostuums die Nelly van de Velden in de loop van haar 50 jarige carrière maakte voor onder meer het Nederlands Danstheater, het Nationale Ballet, voor Krisztina de Châtel en Hans van Manen.
Van ontwerptekening naar maatkleding; de kostuums in de balletten hebben een ontstaansgeschiedenis. Het is een boeiend vak, waarvan maar weinig mensen weten hoe dit in zijn werk gaat.

Voor  2,- is een prachtige poster te koop met tips en trucs van Nelly. Ontwerp Sophie Mejan.

R1-00845-0000  M (2) NellyvdVelden

50 Jaar in het vak
Nadat Nelly van de Velden in 1968 haar coupeusediploma heeft behaald en enige ervaring in het naaldvak heeft opgedaan, werkt ze vijf intensieve jaren op het atelier bij Het Nederlands Danstheater. Een periode waarin Nelly op een lockmachine met rekbare stoffen leert werken en de kunst van het stofverven onder de knie krijgt. Als zij na die vijf jaar ook weet hoe je een ontwerptekening naar het gewenste toneelbeeld vertaalt en de stofvalling beheerst, start Nelly haar eigen bedrijf: Nelly van de Velden-Balletkostuumrealisatie.
Sindsdien produceerde ze gemiddeld tien producties per jaar, voor gerenommeerde gezelschappen als Het Nationale Ballet, Scapino, het soloprogramma van Alexandra Radius en Han Ebbelaar, het Züricher Ballett, Ballett am Rhein in Düsseldorf en de Scala in Milaan. Maar ook voor kleinere, experimentele groepen zoals Dansproductie en Krisztina de Châtel.
In de loop der tijd heeft Nelly ook vele kostuums gemaakt voor balletten van Hans van Manen naar ontwerpen van Jean Paul Vroom en Keso Dekker.
Haar werk kreeg nieuwe inhoud door ontwerpopdrachten voor choreografen zoals Heinz Spoerli, Krisztina de Châtel en Martin Schläpfer.
Al dit werk vraagt naast naaitechniek ook een creatieve geest, want er moeten heel wat ‘probleempjes’ worden opgelost.

Van tekening tot toneelbeeld
Als de choreograaf en de kostuumontwerper tot een besluit zijn gekomen, komt Nelly in het spel: zij ‘leest’ de ontwerptekeningen en bedenkt welke stoffen het ontwerp op het toneel het beste laten uitkomen. Ze maak een proefmodel en overlegt met de ontwerper. Als ze het eens zijn, kan het zijn dat er stoffen geverfd moeten worden om het gewenste effect te krijgen. Vervolgens maakt Nelly patronen aan de hand van de individuele maten van de dansers en danseressen en begint het naaiwerk. Daarna reist ze drie keer met een koffer vol kostuums naar het balletgezelschap, de eerste keer om de kostuums per danser precies op maat te maken, een tweede keer ter controle, uiteindelijk nog een keer voor de toneelrepetitie. Dat is een spannend moment omdat dat dan alles bij elkaar komt: dans: muziek, licht, decor en de kostuums.
Nog spannender is het als de kostuums niet alleen door haar zijn uitgevoerd, maar ook het ontwerp van Nelly is. Dat geeft het werk een extra dimensie.
‘ Als ik dan bij de première naar een geslaagde uitvoering met mijn mooie kostuums kijk, zit ik volop te genieten, en begrijp je waarom ik dit werk zo boeiend vind. Voor mij is er niets leuker dan telkens weer deze uitdaging aan te gaan’.

 

1 Walpurgisnacht couple of moths girl Leo Kulas Faust Zurich    e (2)

N (2)   Nelly (3)

IJsselsalon | IJsselkade 21 | 7201 HD Zutphen | www.ijsselsalon.nl | info@ijsselsalon.nl | 06 38088562