Maria Hees en Krin Rinsema

Maria Hees en Krin Rinsema   Nieuw werk!
Opening 18 november 15.00 uur.  Open om 13.00 uur
Ook open op zaterdag 17, zaterdag 24 en zondag 25 november van 13.00 tot 17.00 uur

1  5

Maria Hees is sinds haar eindexamen in 1979, aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem, werkzaam als zelfstandig en zelfproducerend ontwerpster. Inmiddels is zij een bekendheid met haar ontwerpen van tassen, sieraden, objecten en gebruiksvoorwerpen. Opvallend is het steeds toepassen van nieuwe of andere materialen. “Dit dwingt mij om de mogelijkheden van het nieuwe materiaal te onderzoeken en experimenteren is een grote inspiratiebron”. De materialen prikkelen haar fantasie en vragen om inventiviteit. In meer dan dertig jaar vormgeven ontstonden vele collecties sieraden en tassen waarin o.a. materialen als hout, leer, kunststof, textiel, keramiek, ijzer, zilver, bladgoud e.d. aan bod kwamen, soms in combinatie met elkaar.

Maria Hees neemt regelmatig deel aan exposities in binnen- en buitenland. Haar werk is opgenomen in diverse museumcollecties zoals het Stedelijk Museum Amsterdam, CODA Apeldoorn , Tassenmuseum Amsterdam, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Israel Museum Jeruzalem, en het Museum of Modern Art in New York.

Speciaal voor deze tentoonstelling ontwierp Maria Hees haar derde serie wintertassen: MUFF
Een combinatie van natuurlijk gelooid leer en kunstbont. Het kunstbont is decoratief , functioneel en houdt je handen warm.

 

K Rinsema    Krin Rinsema

Krin Rinsema is een schilderes en grafica van de eenzaamheid.

Zij houdt van zwart en wit, van schaduw en van tegenlicht. In haar grafiek gebruikt ze bij voorkeur geen kleur. Dat leidt maar af. In haar schilderijen komt tegenwoordig wel steeds meer kleur voor, hoewel zwart niet weg te denken is uit haar kleurenpalet. Een associatie van een roze nevelig strand wordt volledig tot stand gebracht door de zwarte eenzame figuur die erin wordt geplaatst. Nu is het interessant om te zien wat er gebeurt wanneer de voor Krin Rinsema zo kenmerkende figuur van een kinderlijke baadster of de tussen de elementen verkerende wandelaar wordt weggelaten. Dan heeft het landschap meer nodig om landschap te worden en het kwetsbare levensgevoel uit te drukken. Voor het eerst durft Krin Rinsema dit onderzoek aan te gaan.

Het kleurenscala beweegt zich tussen zwart, wit en tere kleuren. Alleen blauw wordt soms met opmerkelijke kleurkracht gebruikt. Het landschap wordt door Krin Rinsema anders vormgegeven wanneer zij er geen mensen in plaatst. Dit doet zij door de begrenzingen duidelijker aan te brengen tussen land zee en lucht. Een pier, paaltjes, de suggestie van basaltblokken in het water waar de zee schuimend wit tegenaan klotst, al deze middelen worden ingezet om tot een desolate sfeer te komen waarbij de mens zich klein en kwetsbaar gaat voelen. Zij zoekt hetzelfde als in de lege onbegrensde landschappen waarin de baadster wordt geplaatst als een kwetsbare naar binnen gekeerde eenheid. Haar poëtische en omfloerste wijze van schilderen blijft daarbij gehandhaafd evenals de materialen waarmee zij schildert. Zij gebruikt acrylverf, zand, pastelkrijt en houtskool op oude verweerde materialen. Dat kan doek zijn van oude schermgordijnen uit ziekenhuizen en etspapier dat zij voor eerdere drukken heeft gebruikt. In de afgelopen jaren gebruikte zij zelfs een viltig materiaal dat van oude matrasbeschermers afkomstig blijkt te zijn.

Marije Bouman

IJsselsalon | IJsselkade 21 | 7201 HD Zutphen | www.ijsselsalon.nl | info@ijsselsalon.nl | 06 38088562